När man ska åka på skolresa är ekonomi ofta en begränsande faktor. Det finns många platser att uppleva, saker att se och städer att besöka, men pengarna sätter stopp för de mest fantasifulla förslagen.

För föräldrarna, för det är ju för det mesta deras pengar det handlar om. Barn har vanligtvis inga pengar eller inkomster. Kanske får de vecko- eller månadspeng, men när de pengarna är slut sticker föräldrarna ofta till mer. Om man ens börjar med regelbundna fickpengar. En undersökning gjord av Nordea visar att bara 57 procent av barnen i åldern 6-17 får månads- eller veckopeng. 2006 var det 76 procent. Troligen sjunker siffran för att det är enklare och blir mindre konflikter av att ge dem pengar när de behöver.

Men i så fall går barnen miste om något väsentligt. Så småningom växer de upp och förväntas bli medvetna konsumenter som kan hålla i sina pengar så att de räcker till allt en vuxen person måste betala – mat, hyra, busskort, bensin, el, internet osv, det som i dagligt tal kallas budget. Hur ska man kunna hantera en hushållsbudget om man aldrig har fått träna på det? Svaret är att man inte kan det. Det är därför som sms-lån med hiskeligt höga räntesatser säljer som smör och det alltid finns deltagare till program som Ung & bortskämd och Lyxfällan.

Nordeas undersökning visar alltså att fler än 4 av 10 barn inte får möjlighet att hushålla med sina fickpengar utan på något magiskt sätt förväntas lära sig detta själva när de får sitt första jobb eller flyttar hemifrån.

Ett sätt för skolan att hjälpa dem (och alla andra elever) på traven är att involvera dem i budgetarbetet inför klassresan. Genom att t ex sälja Delikatesskungens produkter som ett sätt att finansiera resan lär sig eleverna hur försäljningsarbete fungerar. De lär sig också hur mycket de måste jobba för att få in en viss mängd pengar. Låt sedan klassen se vad olika resor och aktiviteter kostar så lär de sig att prioritera. ”Väljer vi det har vi inte råd med det andra och väljer vi bort det kan vi istället lägga pengarna på det där.”

På så sätt lär sig barnen pengars värde på ett roligt och avslappnat sätt. I det långa loppet är den privatekonomiska resa de därmed inlett ännu viktigare än en resa med klassen till Köpenhamn eller Gröna Lund.